نقش محبت در آفرینش از دیدگاه عرفان اسلامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در عرفان اسلامی، اصلیترین عامل خلقت آفرینش، محبّت ذاتی حقتعالی به ذات اقدسش است؛ به سبب اینکه همه محبّتها از محبّت آن محبوب ازلی نشأت میگیرد، که خود هم محبّ است و هم محبوب، و جایگاه این محبّت در ماسویاللّه، روح است که با محبّت حق عجین شده، جلوهای از آن در هر موجودی به میزان سعه وجودیاش تجلّی یافته است؛ و چون انسان بیشترین ظرفیت برخورداری از محبّت را دارد، در این عرفان از او به عنوان اشرف مخلوقات یاد میشود. روح و محبّت به جهت اتصال به حقتعالی ازلی و ابدیاند و نخستین جلوه محبّت حق در روح خاتمالانبیا – محمّد مصطفی (ص) – متجلّی شده است که آن را حقیقت محمّدیّه میگویند. بنابراین، هر موجودی هر بهرهای از محبّت حق داشته باشد به واسطه این ویژگی حضرت ختمیمرتبت (ص) است. در پژوهش حاضر، ضمن بیان اجمالی اقسام محبّت و مراتب و لوازم آن، به کیفیت سریان و جریان محبّت میان خالق و مخلوق و نقش آن در نظام آفرینش از دیدگاه عرفان اسلامی و عارفان مسلمان پرداختهایم و به این نتیجه رسیدهایم که اسما و صفات حقتعالی تنها به واسطه حقیقت محمّدیّه و مظاهر تامّ و تمام آن در ماسویاللّه – عوالم غیب و شهود – تجلّی مییابد.
منابع مشابه
عشق در عرفان اسلامی از دیدگاه عبدالرحمان جامی
عشق و محبت از اساسی ترین مباحث عرفان نظری و عملی است . در واقع ، تجلی عشق است که تمام مراتب خلقت را ایجاد می کند و به ظهور می رساند ، و در مسیر کمالیه موجودات به سوی حق نیز همین عشق است که ایجاد حرکت و کمال می کند و مرتبه به مرتبه ، آنها را تا خود حق می رساند . پس می توان عشق را یک بار در قوس نزول و یکباردر قوس صعود نگریست . در این مقاله با استخراج و تحلیل آراء جامی از مجموعه آثارش – نه فقط در...
متن کاملارتباط عشق، زیبایی و هنرمند از دیدگاه عرفان اسلامی
زیبایی و عشق از مهمترین مفاهیم عرفان اسلامیاند که ارتباط عمیقی با مفهوم تجلی حضرت حق دارند. معرفت عشق همراه با زیبایی است. از نظر عرفای اسلامی، زیبایی کشش و جاذبه دارد. آنجا که زیبایی هست، عشق و طلب و کشش وجود دارد. بنابراین این دو مفهوم ترجمان مدارج هستی شناختی و معرفتشناختی عرفان اسلامی هستند. در عرفان اسلامی، هنرمند نمیتواند زیبایی را بیافریند، اما به واسطه قوای ادراکی شهود باطنی و حسی و...
متن کاملکرامت از دیدگاه عرفان اسلامی و نظریة روان شناختی یونگ
اینکه آدمی نیروهای فراحسی دارد، از گذشتههای دور در نزد نحلهها و ادیان گوناگون امری پذیرفته، اما راه رسیدن به این نیروها و دستیابی به آن عوالم نیز متعدد و متفرق بوده است. به طور کلی، صوفیه و به طور خاص لاهیجی، شارح گلشنراز، راهی کوتاه اما دشوار برای رسیدن به عالم فراحس پیشنهاد کردهاند که آن تصفیة باطن از غیرحق است؛ چون زمینه آماده شد، حقایق برای فرد کشف میشود. از میان متأخرین، گوستاو یونگ ...
متن کاملارتباط عشق، زیبایی و هنرمند از دیدگاه عرفان اسلامی
زیبایی و عشق از مهمترین مفاهیم عرفان اسلامیاند که ارتباط عمیقی با مفهوم تجلی حضرت حق دارند. معرفت عشق همراه با زیبایی است. از نظر عرفای اسلامی، زیبایی کشش و جاذبه دارد. آنجا که زیبایی هست، عشق و طلب و کشش وجود دارد. بنابراین این دو مفهوم ترجمان مدارج هستی شناختی و معرفتشناختی عرفان اسلامی هستند. در عرفان اسلامی، هنرمند نمیتواند زیبایی را بیافریند، اما به واسطه قوای ادراکی شهود باطنی و حسی و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 54
صفحات 161- 180
تاریخ انتشار 2012-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023